به گزارش خبرنگار خودروکار، گروه لیفان یک شرکت خودروسازی چینی است که تولید نخستین محصولات خود را در سال ۲۰۰۵ آغاز کرد و محصولات این گروه شامل سدان های کوچک، ون های کوچک و خودروهای هاچ بک است.
لیفان گرچه در بیرون از مرزها سواریهای کوچک میفروشد، اما در داخل چین تولیداتی همچون دوچرخه و کفش ورزشی دارد. این گروه خودروسازی به عنوان یکی از شرکای تجاری کرمان موتور در ایران مدلهای لیفان ۶۲۰ و لیفان ۵۲۰(توقف تولید) و لیفان ایکس۶۰ و لیفان x50 و لیفان ۸۲۰ را به تولید رساند.
دیگر شریک تجاری کرمان موتور جک یا همان جی ای سی است که در شهر هیفی جیانگهوای قرار دارد. این شرکت در ۳۰ سپتامبر ۱۹۹۹ میلادی تأسیس شده و پیش از این با نام کارخانه خودروسازی هفئی جیانگوای شناخته میشد که در سال ۱۹۶۴ میلادی تأسیس شده بود و بعدها در سال 1997 میلادی به شرکت خودروسازی آنهوئی جیانگهوای تغییر نام داد.
حروف JAC، کلمه ای اختصاری برگرفته از Jianghuai Automobile Company را می سازند. همچنین عرضه عمومی سهام این شرکت در بورس اوراق بهادار شانگهای از سال 2001 میلادی آغاز شد.
کمپانی جک در ابتدا، تنها در تولید کامیون های تجاری فعالیت داشت که تحت عنوان جیانگ هوای ساخته می شدند. اما از سال 2000 به بعد شاهد فعالیت این شرکت خودروساز چینی در عرصه خودروهای سواری در کاربرد های مختلف، محصولات شاسی بلند و غیره بودیم که رفته رفته به خط تولید آن اضافه شدند.
در سال 2007 میلادی، کمپانی جک موفق به اخذ تاییدیه دولتی بهمنظور تولید خودروهای سواری شد اما همچنان از آن به عنوان یک تولیدکننده کامیون یاد میشد. تا پیش از بدست آوردن گواهی تولید خودروهای سواری در سال ۲۰۰۷، جک در اوایل دهه 2000 میلادی و با هدف توسعه خط تولید محصولات خود همکاری نزدیکی با هیوندای موتورز داشت.
با شروع سال 2003 میلادی، کمپانی جک شروع به مونتاژ محصولات هیوندای کرد. البته تنها شامل خودروهای چند کاربردی یا مولتی پرپس بود که همان نیز پیش از شروع سال 2007 خاتمه یافت. ماحصل این همکاری، دو مدل، شامل یک خودروی چند کاربردی و یک خودروی شاسی بلند بر پایه تکنولوژی شرکت هیوندای بود که توسط جک مونتاژ شد. هیوندای به دنبال راهکاری برای آغاز سرمایهگذاری مشترک با جک بود که این برنامه خیلی زود به بنبست رسید و همکاری این دو شرکت، تماما خاتمه یافت.
دولت چین در سال 2009 اعلام کرد که از ادغام و تلفیق شرکتهای خودروساز چینی حمایت خواهد کرد. همین امر کافی بود تا تحلیلگران خبر از احتمال ادغام جک و چری، دو شرکتی که در استان آنهوئی قرار داشتند بدهند. این ادغام از چند جهت مفید بود. مهمترین آن شامل تکمیل سازی خط تولید این دو شرکت می شد. در نظر بگیرید که در آن زمان چری تنها تولید خودروهای سواری را در دست داشت و تمرکز جک نیز بر کامیون بود. کمپانی جک برنامه های جدید خود را آغاز کرد که شامل خط تولید خودروهای الکتریکی بود.
و این بهانه ای برای جی ای سی بود که شروع به فعالیتی جدی، در کلاس سواری کند که دستاورد آن در سال 2009 میلادی، میزان فروش 300 هزار دستگاه بود که رقم قابل توجهی است. در این میان، 12100 خودرو در کشورهای دیگر به جز چین به فروش رسید. در سال 2010 میلادی جی ای سی در میان 10 خودروساز چینی با بیشترین بازده قرار گرفت و موفق به فروش 458500 دستگاه خودروی تولیدی و بدست آوردن 2.5 درصد از سهم بازار شد تا در رتبه هشتم از نظر میزان سهم بدست آمده از بازار قرار گیرد.
کمپانی جک در سال 2011 میلادی با تولید حدود 500 هزار دستگاه خودرو در مکان نهم قرار گرفت و در سال 2012 با تولید 445 هزار خودرو، جایگاه آن یک رتبه دیگر تنزل یافت و در مکان دهم قرار گرفت. ظرفیت تولید تخمینی این شرکت در سال 2009 میلادی، بیش از 500 هزار دستگاه خودرو در سال عنوان شده بود.
در حال حاضر جی ای سی در کشورمان حضور پررنگی دارد که محصولات آن توسط کرمان موتور وارد یا مونتاژ می شود. کمپانی جک از سال 2000 به بعد پیشرفت قابل توجهی داشته و پیشرفت این کمپانی که اکنون یکی از دهگانه شرکت های خودروساز موفق چین است نشان از پیروی از اصول درست دارد.
انتهای پیام/